Treceți la conținutul principal

Aparenţe versus structură



Politica e o preocupare din ce în ce mai mare zilele astea, mai ales cu noua strucură a Guvernului României sub Premierul Viorica Dăncilă.

Aparent avem nişte oameni în postul de miniştri care au probleme cu exprimarea şi cu gramatica. Unul dintre ei este Ministrul Educaţiei, Valentin Popa.

Mara Mareş, o domnişoară din Tineretul Naţional Liberal a mers pentru un interviu la Adevărul, şi a declarat că deşi ea se exprimă elegant de cele mai multe ori şi nu face acuzaţii dure, ca şi om, ieşind din sfera politicului, consideră că Valentin Popa este o "ruşine" pentru sistemul educaţional românesc. Consideră de asemenea că este "agramat", iar Tineretul Naţional Liberal vrea să facă nu ştiu ce campanie, care poartă titlul "Nu în numele meu", printre studenţii români care nu se simt reprezentaţi de către rectorii care l-au sprijinit pe Valentin Popa.
(https://www.facebook.com/tnlromania/videos/10155792097806418/?hc_ref=ARRuyfJJstVotajUR37xQ-FyYYOraIoXFmOq2T_qIEny0yrQnJIWFe1traD29bQFc2Q)

Hai să îmi dau vreo trei opinii nesolicitate.

1. Valentin Popa nu este o "ruşine" pentru sistemul educaţional românesc.
Valentin Popa este CA ŞI sistemul educaţional românesc. Dacă sistemul educaţional românesc era unul performant, care să pregătească elevi şi studenţi competenţi din punct de vedere profesional, cu cultură civică, astfel încât să ştie cum funcţionează o ţară din punct de vedere politico-economico-social, şi elevi şi studenţi care să vorbească şi să scrie măcar corect în limba română, atunci, da: Valentin Popa nu ar reprezenta eficient sistemul educaţional românesc.

Mai mult! Dacă sitemul educaţional românesc avea profesori care în proporţie de 100% vorbesc bine şi scriu bine în limba română, într-adevăr, SIMBOLIC vorbind, ar fi fost nevoie de un alt Ministru al Educaţiei care să vorbească mai bine în limba română.

Însă, România are foarte mulţi profesori care fac scântei cu gramatica limbii române, iar unii dintre ei predau limba română. Multi tineri din România ies de pe băncile liceelor şi facultăţilor şi spun: "maşina care am văzut-o" în loc de "maşina pe care am văzut-o", scriu "bine a-ţi venit" în loc de "bine aţi venit", "nu pot venii diseară", în loc de "nu pot veni diseară" iar lista poate continua.

În acest context, cum este Valentin Popa o "ruşine" pentru sistemul educaţional românesc? Mie mi se pare că îl reprezintă în mod onest. Sistemul educaţional românesc are mulţi profesori buni şi dedicaţi  şi mulţi profesori care ar trebui să aibă profesii diferite, pentru că la asta nu se prea pricep.

Valentin Popa este Ministrul Educaţiei care prin limbaj arată acest lucru.

Ceea ce face domnişoara în acel videoclip este ceea ce au făcut majoritatea politicienilor care s-au preocupat de sistemul educaţional din România: vorbeşte despre aparenţe simbolice, în timp ce structura din spatele aparenţei era şubredă.

Şi până la urmă, de ce să te simţi ruşinat de Valentin Popa?

Le predă el tinerilor care termină facultatea şi evită unele reguli gramaticale?

Le predau alţi profesori care vorbesc ca el.

Chiar şi faptul că a ajuns să fie rector al unei instituţii de învăţământ superior arată că oamenii care au garantat pentru el sau care l-au ajutat să ajungă în acea funcţie or avea derapaje gramaticale sau de exprimare.

Da, nu prea te ajută un Ministru al Educaţiei ca Valentin Popa să ai un sistem educaţional eficient, însă nu te ajută nici un Ministru al Educaţiei care să vorbească mai bine gramatical, însă sistemul educaţional să fie la fel de ineficient în spatele acestuia.

Aparent, pentru tânăra politician, problema e cum vorbeşte Valentin Popa. Nu se poate trece peste greşelile de exprimare ale acestuia, şi nu este permis aşa ceva, e inacceptabil.

Mie mi se pare că nu ar trebui să se poată trece peste sistemul educaţional în mare parte o fabrică de diplome ineficientă, că nu ar trebui să fie permis sistemul educaţional care nu pregăteşte tinerii şi tinerele pentru viaţă, profesie şi datorie cetăţenească, şi este inacceptabil să funcţioneze aşa cum funcţionează, instruind elevi şi studenţi care sunt în disonanţă cu limba română vorbită sau scrisă.

Aparent, aparenţele trebuie să fie respectate. Iar asta arată problema noastră ca şi cetăţeni şi ca filosofie de viaţă (ştiu că cică ar trebui să scriu filozofie, dar la fel ca şi în franceză, s-ul intervocalic a devenit z, iar înainte era filosofie).

În alte ţări, îţi cumperi un BMW sau un AUDI dacă ai un garaj în care să-l bagi, şi dacă ai o casă lângă care să ai un garaj.

La noi, trebuie să ai un BMW sau un AUDI în faţa blocului chiar dacă ţie îţi cade apartamentul sau garsoniera în cap. De ce? Aparenţele!

La noi, domnişoarele merg şi fac cumpărături la Zara (nu că aş recomanda ce se vinde acolo, dar e fiţa), iar apoi merg acasă cu autobuzul.

Aşa şi cu sistemul educaţional. E praf, dar măcar Ministrul să vorbească frumos!

2. Ca şi atitudine, tânăra politician pare să se integreze în peisajul politicianesc românesc prin tupeul şi tonul ridicat din exprimare. Dacă vrei să faci politică iar politica să aibă vreun rezultat, e mai politicos să te dedici unor chestiuni aplicate, indiferent de aparenţe, în loc să ai greşita impresie că faci politică dacă te apuci şi critici pe cineva şi decizi în numele altor oameni ce este acceptabil.

Cum te distingi tu de Lia Olguţa Vasilescu prin exprimare şi tupeu?

Dacă PNL-ul vrea să facă ţara mai bună, ar fi frumos din partea lor, (şi în special a USR-ului care iarăşi au derapaje de exprimare şi comportament, dar au intenţii bune şi le pun în practică) să se pună pe treabă efectiv şi să se ocupe de lucruri concrete, lăsând practica de a face scandal pe seama PSD-ului.

3.  Mă enervează chestia asta cu "studenţii care nu se simt reprezentaţi" de rectorii care l-au girat pe Valentin Popa.

De ce trebuie să faci ceea e simţi, şi nu ceea ce gândeşti?

Toţi oamenii şi toate marile preocupări care au încercat să ne scoată din peşteră şi din comuna primitivă, de la Avraam, Moise, David, Iov, Solomon, Socrate, Aristotel, Platon, Polibiu, Confucius, Men Tzi, continuând cu Toma D'Aquino, Jan Jacques Rousseau, Voltarie, Adam Smith, Neagoe Basarab, Mahatma Ghandi, Aleksandr Soljeniţîn, Constantin Noica, Nicolae Steinhardt, filosofii ca stoicismul, epicurismul, şi mari religii ca Iudaismul, Islamismul şi Creştinismul.

Acum însă, trăim în postmodernism, unde trebuie să facem ceea ce simţim, iar ceea ce simţim ar putea fi necesitatea de a tăia oamenii cu drujba pe stradă. Dacă asta este principiul pe urma căruia funcţionăm ca şi societate, atunci ne conducem societatea după principiile omului primitiv, şi poate chiar ar fi o idee bună să dăm drumul în societate violatorilor şi să dăm ajutoare sociale beţivanilor, pentru că sunt oameni care fac ceea ce simt.

În România de azi, trebuie să gândim, pentru că numai aşa vom înţelege cum îi facem pe alţii să se simtă şi numai aşa vom veni cu soluţii de bun simţ, putând argumenta în final că suntem de bun simţ, iar asta dincolo de a face ceea ce simţi, înseamnă ca în primul şi în primul rând, să te simţi.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

The Dude's Daily Blog Has Been Created!

Great! Am creat primul meu blog, iar sincronizarea nu putea fi mai buna: criza financiara internationala, revolte in Grecia, tot felul de probleme si probleme de tot felul. Pe scurt: o multitudine de teme de discutie. Au existat dubii, privind tipul de blog, am oscilat intre blogspot si wordpress, si mai ales cand am ajuns la conditiile de utilizare si nu am putut omite paragraful in care se interzice continutul care incita la ura, ceea ce... va fi o oarecare problema in cazul meu! Eu sunt genul de tip care-si spune opiniile, insa avand in vedere ca in cazul unora, o opinie( mai ales daca vine sub forma unui sfat cu caracter benevolent) este perceputa ca un injuriu, existenta unui astfel de paragraf, si mai ales, a conditiilor sale ambigue, nu e de mirare. Uneori, mai trec limita bunului simt, spunand lucruri nepotrivite persoanelor nepotrivite, si apoi am mustrari de constiinta, dar de obicei am grija ce spun. Acest blog a fost creat pentru discutii libere pe diverse teme, pentru

Long time, no post.

There was little or no time for blogging since the previous post, so no article was written. I did a lot. I finished college, and I got my Bachelor's degree. I learned how important it is to do things at the right time and not stall them. I just didn't feel like working on my Batchelor work, so I had to finalise it in the last three weeks before I checked it in. I wrongly estimated the quantity and quality of information that I had to obtain in order to write about Kosovo's Independence, and the conflicts between Serbs and Albanians, as it being too small. When I effectively started writing on the work, I found out just how much information I had, and that there was no way I'd fit all of that in about 100 pages and in such a short time. In the few days before I finished it, I actually deleted some stuff, because it would have been too big. I had to work on it the very day before I checked it in, then through the night and into the morning, when I felt half asleep and ha

Referendumul de la început de Octombrie... sau cum Dragnea e mai deştept decât noi

La începutul lui Octombrie, avem un referendum pentru a redefini căsătoria. În constituţie scrie că se realizează între soţi, iar Dragnea cică vrea să păstreze Familia Tradiţională şi să se modifice legea astfel încât să se definească între bărbat şi femeie. Mă deranjează faptul că acest referendum este o grămadă de bani daţi pentru a îndrepta atenţia oamenilor de la o guvernare ineficientă, şi că funcţionează pentru oamenii care consideră adevărat tot ce spune Dragnea. Ceea ce mă deranjează cel mai mult este faptul că oamenii care se opun lui Dragnea s-au lăsat ademeniţi într-o discuţie care dincoace şi dincolo de referendum se desfăşoară de dragul de a se desfăşura şi rezultatele practice sunt aceleaşi.  Adică, comunitatea LGBT din România va trăi şi cu şi fără referendum la fel, adică în relaţii, dacă vrea, dar fără căstătorie. Deci, dacă referendum-ul trece, viaţa merge la fel ca acum, iar dacă referendum-ul nu trece, viaţa merge la fel. Care este efectul dis